کاربرد چسب سیلیکات سدیم در مواد شوینده

جهت جداسازی ذرات چربی و معلق نگه داشتن آنها جلو گیری از خوردگی. به صورت کلی این ماده به عنوان محلول بافر کاربرد دارد .برای چند قرن هم سیلیکاتهای مایع و هم متا سیلیکات ها به عنوان واحد سازنده در صابون ها استفاده می‌شوند.
سیلیکات های مایع در صابون های قالبی و آرایشی برای جلوگیری از ترشیدگی اضافه می شوند . در انواع رختشویی های تجاری و سلف سرویس‌ها، متا سیلیکات‌ها به عنوان سازنده صابون شناخته شده‌اند. در شوینده های سنتزی، فسفات ها و دیگر مواد به کار می‌روند و باعث خوردگی آلومینیوم، روی و آلیاژهای مشخصی در ساختار ظرفشویی خانگی به کار می روند، می‌شوند.
مشارکت سیلیکات سدیم در ترکیب شوینده ها باعث کنترل خوردگی و حمله قلیایی و اولسیون سازی چربی ها و روغن های آلی و کاهش سختی کلسیمی و منیزیمی می‌گردد.

کاربرد چسب سیلیکات سدیم در ریخته گری

جهت پوشش محافظ نسوز قالب (قالب سازی) و تمیزکننده استفاده می شود.
کاربرد دیگر سیلیکات سدیم در صنعت ریخته‌گری آهن و فولاد و چدن از دهه ۱۹۵۰ میلادی است. مخلوط‌های شن و سیلیکات سدیم برای ساختن قالب‌ها و مفتول‌ها در ریخته‌گری بوسیله نیروی گاز دی‌اکسید کربن تحت فشار درمیان شکل‌های فشرده با یک آماده‌سازی اولیه می‌باشد. سفت شدن اولیه مخلوط شن- سیلیکات سدیم در حضور دی‌اکسید کربن موجب یک واکنش شیمیایی بین گاز دی‌اکسید کربن و سیلیکات سدیم می‌گردد.

کاربرد چسب سیلیکات سدیم در کارتن سازی

چسب سیلیکات سدیم در کارتن سازی جهت چسباندن کارتن یا جعبه  و لمینت کردن مقوا ( پوستر های چاپ شده ) بر روی ورق یا زیره ( ورق سینگل , ورق ۳لایه , ورق ۵لایه ) با ترکیب های مختلف فلوت و کاغذ برای تولید کارتن های لمینتی یا جعبه های لمینتی به کار می رود.
اما سیلیکات سدیم  به عنوان افزایش‌دهنده چسبندگی در خمیر کاغذ، لوله‌های مقوائی (بوبین)، ساخت بشکه‌های پشم شیشه‌ای، چسباندن جعبه‌های مقوائی و به عنوان چسب در خطوط بسته بندی استفاده می‌شود.
درکارخانجات تولید کاغذ برای سفید کردن و زدودن جوهر از سیلیکات ها استفاده می‌نمایند. به نحوی که جوهر را از الیاف کاغذ حذف می‌کند و به معلق‌سازی آن‌ها کمک کرده و مانع از نشستن مجدد روی الیاف می‌گردد. سیلیکات‌‌ها همچنین پراکسید هیدروژن را پایدار می‌کنند که ممکن است به فرمولبندی جوهر زدایی اضافه شود.

کاربرد چسب سیلیکات سدیم در قطعات بتنی

سیلیکات سدیم که بطور معمول آب شیشه نام دارد، در روش بتن پاشیده شده نیز به طور گسترده استفاده می‌شود. شما می‌توانید از آن برای تولید مخلوطی از مواد سیمانی برای بتن استفاده کنید. در حالت خالص مناسب نیست چرا که به طور مستقیم بر روی سطوح بتنی استفاده می شود، زیرا تمایل به کربناسیون دارد: که واکنشش بر روی سطح با اکسیژن، مصالحه سفید رنگ بجا میگذارد. علاوه بر این، واکنش آن در این موارد برگشت‌پذیر به آب است، یعنی اگر برای مدت طولانی مرطوب باشد، به حالت ژل باز می‌گردد. گاهی بازگشت به حالت ژل می‌تواند در سطوح افقی برای ترک‌های ریزی که ممکن است بعداً ظاهر شوند مفید باشد، با این حال، عیب غیرقابل انکاری در سطوح عمودی زیرزمینی دارد. در این مقاله ما به بررسی انواع سیلیکات ها و بهترین سیلیکات برای بتن می پردازیم.

کاربرد چسب سیلیکات سدیم در مواد معدنی

این ماده در کنترل سایندگی لوله‌های آب و فرمول بندی لعاب و مینا بکار می رود. انواع محلول مایع آن در صابون‌سازی، پاک کننده‌های صنعتی و عمومی، چسب، سیمان‌سازی، ‌رنگ و پوشش، قالب ریخته‌گری، شناور‌سازی کانه، پایدارسازی پراکسید و کنترل خوردگی در لوله های آب و پیش ماده سیلیس مخلوط زئولیت کاربرد دارد.

کاربرد چسب سیلیکات سدیم در کاغذ سازی

سلیکات سدیم به شکل گوی های شفاف است فاقد آب و پودر شیشه هستند.کاربرد این ماده در کنترل خوردگی و سایندگی در لوله های آب است و همچنین در لعاب کاری مورد  استفاده است.محلول این ماده در صابون سازی کاربرد دارد و همچنین از دیگر کاربرد ها میتوان به استفاده در پاک کننده های صنعتی_چسب_سیمان سازی_رنگ و قالب ریخته گری وچسب ریخته گری اشاره کرد.
*این ماده به دو روش خشک و تر تولید میشود.